GDPR 
Ny personvernlov, 
er du forberedt?

Folk flest legger igjen digitale spor uten at de selv tenker over det. Din nettside medvirker til dette og lagrer persondata om dine kunder fordi de aksepterer nettsidens vilkår, uten at de nødvendigvis leser dem. Derfor har EU innført GDPR, et regelverk som gir folk rett til å slette sine digitale avtrykk fra ditt nettsted. I samarbeid med en av Europas fremste eksperter gjør Godt Sagt nettsiden din rustet for de nye personvernreglene.

Hva er GDPR?

Snart får Norge nye regler for personvern. EUs nye forordning, The General Data Protection Regulation (GDPR) gir flere rettigheter for privatpersoner, men strengere regler til bedrifter og deres nettsider. Hensikten med de nye reglene er å hindre at individers personopplysninger blir lekket og spredd over flere nettverk.


Den nye forordningen innebærer at du må hente inn et samtykke fra brukeren av nettsiden din. Henter nettstedet ditt cookies (informasjonskapsler) om besøkende, er du pliktet til å informere dem klart og tydelig om dette. En cookie er en liten tekstfil som bor på de fleste nettsider. Den ber om samtykke fra nettleseren din slik at tekstfilen kan lagre seg på datamaskinen din. Når cookien er lagret på maskinen din kan nettsiden huske hvilke sider du bruker mest, men også hvor ofte du besøker den spesifikke nettsiden. 

Innhenter din nettside persondata?

De fleste nettsider lagrer persondata og omtrent 90 % av dem lekker informasjon til tredjepart. Konsekvensen er spredning av personopplysninger til andre bedrifter som kan ha interesse av denne type informasjon. Konkurrerende bedrifter kan kjøpe informasjon fra en tredjepart og på denne måten identifisere brukere som besøker din nettside

Hva innebærer dette for min bedrift?

Salg av persondata er stor business og de fleste bedrifter bruker det hovedsakelig til å markedsføre produkter. Du har kanskje lagt merke til at annonsene du ser på nettet treffer dine interesser mer enn før?


Det innebærer et større ansvar for din bedrift idet nettsiden innhenter persondata. De nye reglene krever at din nettside tydelig informerer personer om

  • hvilke cookies nettsiden bruker
  • hvilke personopplysninger nettsiden bruker
  • hvem som har tilgang til alle opplysningene
  • formålet med innhenting av persondata 


Personer skal også til enhver tid kunne

  • samtykke eller avslå om din nettside kan bruke deres persondata 
  • trekke tilbake opplysningene om seg selv 
  • få tilgang til innhold og tjenester selv om han/hun ikke godkjenner datainnhenting

Om din bedrift ikke overholder reglementet for personvern kan det innebære en bot på opp til 4 % av bedriftens brutto omsetning eller så mye som 20 millioner euro.

Hva gjør du NÅ?

EUs nye forordning, GDPR, er rett rundt hjørnet, så det er absolutt ingen grunn til å vente. Nettsiden din må ha en godkjent løsning klar før GDPR trer i kraft. Derfor bør du starte jobben nå.


Sammen med selskapet CookieInformation, startet av Europas fremste ekspert innen personvern på nett, tilbyr Godt Sagt en modul som henter inn samtykke fra besøkende, slik at din nettside oppfyller lovens nye krav. Denne modulen vil også inneholde en side med informasjon om personvern, også et krav etter GDPR trer i kraft.


Denne siden vil informere om 

  • hva slags informasjon nettsiden henter inn 
  • hvordan informasjonen blir behandlet 
  • hvem som henter den
  • hvor lenge denne informasjonen er aktiv for uthenting 

Listen på denne siden blir oppdatert månedlig.

 

Ved å legge til denne modulen på nettsiden vil den være i tråd med ny personvernlov samtidig som du vil få mer kontroll over dine data. Det gir deg også mulighet til å identifisere kilder som lekker data og deler informasjon.

Klar for en prat? Ta kontakt!



Vil du vite mer om EUs nye personvernlov?  Se Datatilsynets nettsider.

Om personvern på dm.godtsagt.no

Godt Sagt AS er resultatet av en fusjon mellom Siteman AS, Godt Sagt AS & Catapult.

Buskeruds største byrå.